ABOUT

© JEFF HUMBERT

Anouck Genthon is violinist, improviser and ethnomusicologist. Her work delves deeply into her own improvised language through the experience of sound and the process of listening. Active in the fields of such different musical genres as improvised music, experimental music, contemporary music, electronics, she plays in varying contexts and international projects. She is regularly touring in Europe, United States, Canada with Jacques Demierre, Mathias Forge, tangent + mek trio, TANDEM trio, String Quartet LGBS, Insub Meta Orchestra, Ensemble Un, Chuchchepati Orchestra.

Enriched by her double stance as musician and researcher (UdM Montréal / EHESS Paris), she likes transversal forms of research which can be connected to the sound poetry and eqaully to the theatre and dance (The languages came first. The country after, Cie Troisième Rêve Théâtre, Les Batteries du Néron, Cie Nue).

She is the author of ‘Tuareg Music. From political symbolism to aesthetic singularization’  (L’Harmattan, 2012) on the singuarization process of Tuareg contemporary Ishumar music in Niger. She has subsequently been invited to present her work on radio broadcasts Imidiwan (Radio Dzaïr Sahara), Sur Ecoute (France Culture), PM (Radio-Canada Première), La Quadrature du Cercle (Radio Méga), publications for magazines, newspaper, labels (Mondomix, Libération, Reaktion) and she regularly gives lectures on her work in symposium (3e Rencontre Internationale de l’Imzad, Tamanghasset) and for librairies (La Cité, Genève ; Médiathèque La Passerelle, Bourg Les Valence ; Médiathèque Michel Crépeau, La Rochelle).


Anouck Genthon est violoniste improvisatrice et ethnomusicologue. Elle ancre son travail dans l’élaboration de son propre language improvisé à travers l’expérience du son et de l’écoute. Jouant dans des contextes variés à la croisée des musiques improvisée, expérimentale, contemporaine et électracoustique, elle est active dans différents projets en Suisse et en France et tourne régulièrement en Europe et à l’international avec Jacques Demierre, Mathias Forge, tangent + mek trio, TANDEM trio, String Quartet LGBS, Insub Meta Orchestra, Ensemble Un, Chuchchepati Orchestra.

Enrichie par sa double posture de musicienne et chercheure (UdM Montréal / EHESS Paris) elle aime à s’engager dans des formes de recherche transversales pouvant être liées à la poésie sonore comme au théâtre ou à la danse (The languages came first. The country after., Cie Troisième Rêve Théâtre, Les Batteries du Néron, Cie Nue)

Elle est l’auteure de l’ouvrage ‘Musique touarègue. Du symbolisme politique à une singularisation esthétique’ (L’Harmattan, 2012) portant sur le processus de singularisation de la musique contemporaine touarègue ishumar au Niger. Elle fut invitée à des entrevues radio pour les émissions Imidiwan (Radio Dzaïr Sahara), Sur Ecoute (France Culture), PM (Radio-Canada Première), La Quadrature du Cercle (Radio Méga), à des publications pour le magazine Mondomix, le journal Libération, le Label Reaktion (Livret du Cd Agamgam 2004 de Bombino) et donne régulièrement des conférences sur son travail en colloque (3e Rencontre Internationale de l’Imzad, Tamanghasset) et pour des médiathèques (La Cité, Genève ; Médiathèque La Passerelle, Bourg Les Valence ; Médiathèque Michel Crépeau, La Rochelle).